Turnaround og omstrukturering - fra krise til vækst
Hvornår er en turnaround relevant
-
- Manglende eller uklart lederskab
- Utilstrækkelig finansiel kontrol og opfølgning
- Udfordret cashflow
- Høje omkostninger
- Manglende marketingindsats
- Fejlslagende udviklingsprojekter
-
- Nedgang i efterspørgsel og stigende konkurrence
- Den teknologisk udvikling
- Faldende prisniveau
Hvorfor kræver en turnaround planlægning
Hvordan gennemføres en turnaround
En forudsætning for at vi kan gennemføre en omstrukturering eller turnaround er ejernes fulde opbakning. Det kan virke som en selvfølgelighed, men ofte ser vi at det ikke er tilfældet. Typisk kommer kravet til en turnaround fra dele af ejerkredsen eller fra finansieringsinstitutter, hvor hovedaktionæren er fastlåst i historik og følelser. Fuld opbakning fra ejerkredsen er essentielt både inden og under processen.
Tilpas den eksisterende strategi
Den gældende strategi skal gennemgås, da den skal tilpasses den op som ligger i gennemførelsen af en turnaround. Strategien er vejen til målet og den skal stå helt klar for alle. I praksis under en turnaround, skal der kun bruges begrænset energi og tid på dette, men det er vigtigt rent kommunikativt, at der er en klar sammenhæng i handling og mål.
Vælg det rigtige team
At få sat det rigtige team er afgørende for at virksomheden får succes med en turnaround. De skal tro på opgaven og være medspillere. Under hensyntagen til strategien, identificeres de medarbejdere der har de rette kompetencer og holdning. Specielt holdningen er vigtig, da der ikke er plads og tid til ”modvillighed” i organisationen.
Ryd op i organisationen
Ofte er en reduktion i medarbejderstaben eller reorganisering en faktor i en omstrukturering eller turnaround, og det kan være ubehageligt og udfordrende at tackle. I den forbindelse vejleder vi virksomheden således, at der tages mest muligt hensyn til de medarbejdere, som bliver berørt af en turnaround. Her er det ligeledes vigtigt at tage højde for de gældende regler for bla. masseafskedigelse, virksomhedsoverdragelse og “first in last out”. Sidstnævnte er ofte problematisk. Derfor vil det ofte være nødvendigt her at inddrage fagforeninger og tænke pragmatisk omkring frivillige ordninger.
Få afviklet dårlige forretninger og ydelser
Alle igangværende aktiviteter i virksomheden gennemgås og dem som er underskudsgivende, eller ikke værdiskabende skal lukkes ned. I større virksomheder, kan det være hele forretningsområder, der skal tages stilling til, og dermed måske også markeder og selskaber.
Derfor er en realistisk finansiering vigtig
Uden finansiering gennem hele processen lykkes det ikke. Derfor skal virksomhedens finansieringspartnere tro på planen, inddrages og holdes løb ende orienteret. Denne opgave skal prioriteres – også selvom den er ekstremt tidskrævende og bureaukratisk.
Brug interim Management
Interim Management har sin berettigelse i en turnaround proces. Den hidtidige ledelse har måske givet fortabt eller er ikke ønsket af ejerkredsen. Samtidigt er der en usikkerhed omkring det langsigtede setup og man er under tidspres. Her kan Porthos Group indgå som en del af den daglige ledelse indtil processen er endelig gennemført
Efter en turnaround, når virksomheden igen er inde i en mere stabil situation, viser erfaringen at hel eller delvis udskiftning af ledelsen kan være en fordel for den fremtidige drift. Vi kan tilbyde en hurtig og effektiv rekruttering af en ny ledelse, således at virksomheden ikke taber momentum.