SEO står for Search Engine Optimization hvilket på dansk betyder søgemaskineoptimering. SEO handler grundlæggende om at optimere hjemmeside og indhold bedst muligt, så den står stærkere i søgemaskinerne. En SEO optimering afgør altså om hjemmesiden får gode placeringer, når der søges på indhold. Faktisk får de 4 første pladser efter annoncerne, mere end 80% af forbrugernes klik på Google.
 

Hvorfor skal jeg SEO optimere en hjemmeside

Hvis der er noget som er sikkert, så er det at de grundlæggende discipliner indenfor SEO optimering, hele tiden udvikler sig. Eksempelvis ændrede Google sine søgealgoritmer mere end 500 gange i 2019, så derfor er det vigtigt hele tiden at have fingeren på pulsen mht. hvad der skal være fokus på.

I det følgende vil vi gennemgå de trends som vi ser for fremtiden og hvilke strategier, man med fordel kan overveje, i et stadig mere konkurrencepræget marked.

Grundlæggende består en SEO optimering af to dele:

 

Hvad er On-page SEO optimering

On-page SEO handler om optimering af den hjemmesidens struktur og indhold, altså alt hvad der er på siden og som en besøgende vil se og opleve.

HVORDAN SEO optimerer du  – SEO optimering kræver erfaring og viden, da det berører mange komplekse faktorer, hvor vi her vil gennemgå  de vigtigste, så du kan få en grundlæggende viden om hvad der skal til for at lave en god SEO optimering

HVORFOR skal du arbejde med SEO på hjemmesiden – Fordi det kan hjælpe dig med at få højere placeringer, og nå lige præcis den rigtige målgruppe, og derved øge den organiske trafik ind på din side. I modsætning til Off-page optimering, hvor du er dybt afhængig af andre, har du her fuld kontrol over hvad der skal ske.

HVORNÅR er det aktuelt at lave On-page SEO – Nogle faktorer skal normalt kun håndteres én gang og det typisk når du designer din hjemmeside (for eksempel Sidestruktur, HTTPS og hastighedsoptimering), mens andre faktorer kræver løbende justeringer eller tilretninger. Det kan være opdatering af det generelle indhold, blogindlæg, tilretning af referencer etc.

HVEM skal have lavet SEO – Enhver hjemmesideejer, blogger, online marketing eller SEO specialist. Faktisk er det enhver, der prøver at få gode placeringer i søgemaskiner.

 

Hvilke SEO faktorer er de vigtigste

Listen af relevante SEO faktorer er lang, og i det følgende vil vi kort beskrive de vigtigste, som har direkte eller indirekte indflydelse på din placering på søgelisterne:

    • Hjemmesiden kan ”crawles” – siden kan læses og indekseres af søgerobotter
    • Hjemmesidens arkitektur – der er en klar struktur og logik på siderne
    • Kvalitet på udgående links – de eksterne sider der linkes til, er af en vis kvalitet
    • Hjemmesidens hastighed – siderne indlæses hurtigt på mobiltelefon, Pc og tablet.
    • Mobilvenlighed – siderne gengives korrekt på enhver enhed og browser
    • Brug af HTTPS – siden er sikker og har et SSL-certifikat (krypteret)
    • Brugervenlige URL-adresser – sidernes URL-navne er enkle og logiske
    • Gennemarbejdet og målrettet indhold – siden er målrettet mod bestemte søgninger
    • Søgeordsoptimering – siderne indeholder nøgleord på relevante steder
    • Billedoptimering – billederne er optimeret til søgemaskiner
    • Læsevenligt indhold – teksterne er godt optimeret, læsbare og brugervenlige
    • Optimerede snippets – siderne har optimerede titler og metabeskrivelser

Der er en livlig debat blandt SEO specialister, om hvor meget de enkelte faktorer bliver vægtet af de forskellige søgemaskiner. Dog er det bekræftet at HTTPS og hjemmesidens hastighed er noget som har direkte indflydelse på en top placering, men uanset om søgemaskinerne bruger disse faktorer direkte eller ej, er de vigtige. Det er primært fordi de forbedrer den samlede brugeroplevelse og giver værdi for dem som besøger din hjemmeside, hvilket alle er enige om er en forudsætning for en god placering i fremtiden.

 

Hvad er Teknisk SEO

Tilgængeligheden af ​​din hjemmeside er grundlaget for en god teknisk SEO. Søgemaskiner gennemsøger websider og indekserer dem i databaser for at vise de mest relevante resultater for deres brugere.

Hvordan finder du ud af, om dine sider indekseres – Det gør du ved at bruge Google Search Console (GSC), som er et gratis værktøj du frit kan benytte. For at oprette forbindelse til GSC skal du have en Google konto og efterfølgende bekræfte dit domæne (hjemmesidenavn og ejerskab).

Design den rigtige hjemmesidestruktur og logik – Hjemmesidestruktur er en af ​​de ting, du skal tænke godt igennem inden du går live med din hjemmeside, for det kan være vanskeligt at ændre på bagefter. At siden har en logisk struktur, vi gøre den mere ”crawl-venlig” for søgemaskinerne og sandsynligvis øge brugeroplevelsen, hvilket er en faktor som bla. Google har meget fokus på.

Hvor ”dyb” må din hjemmeside være – Strukturen på hjemmesiden bør ikke være for dyb, og en god tommelfingerregel siger, at besøgende på din side, skal kunne finde alle oplysninger, med højst 3 klik fra hovedsiden.

Hvorfor Interne links giver mening – Interne links er en god måde at holde den besøgende på din side, og det øger brugerinteraktion og bringer merværdi, når der tilbydes relevante ressourcer eller sider. Interne links fortæller også søgemaskinerne, hvilke sider der er vigtige, og hvordan man kommer dertil.

Sådan laver du en god Snippet – Jo bedre dine sider ser ud i søgemaskinerne, jo større er sandsynligheden for at generere trafik. Brug Google og skriv følgende i søgefeltet: site: sidenavn.xyz, for at se hvordan dine sider præsenteres på Google.

Titlen og beskrivelsen du ser på dine sider, kaldes samlet set en ”Snippet”, og her skal du være opmærksom på længden af overskriften. Hvis den er for lang, dvs. mere end 60 tegn, vil Google ganske enkelt forkorte den, hvilket kan betyde at du mister opmærksomhed.

Selve Indholdet af titlen, må gerne indeholde et spørgsmål, hvilket flere mener at Google tillægger betydning. Brug gerne ord som HVORFOR, HVAD, HVEM, HVORNÅR og HVORDAN. Brugerne af søgemaskiner ser efter svar – vis dem at du stiller det samme spørgsmål.

Tekstbeskrivelsen under din titelbeskrivelse kaldes “metabeskrivelsen” og den er ligeså relevant som titlen. Du kan vælge ikke at skrive noget selv og lade søgemaskinerne “skrive” din metabeskrivelse, men undersøgelser har vist, at du får op mod 6% flere klik, ved at skrive den selv. Teksten i metabeskrivelsen kan med fordel formuleres som svar på det spørgsmål som er stillet i titel teksten. Dog husk at de nøgleord, som du har valgt at blive fundet på, er en del at teksten. Metabeskrivelsen må højst være på 160 tegn.

 

Hvilket indhold på hjemmesiden er relevant

Når der skal laves indhold (tekster, billeder, videoer mv.) til hjemmesiden, er det vigtigt at du gør dig klart hvilke søgeord og sætninger, som virksomheden eller dens produkter skal findes på, når målgruppen bruger søgemaskinerne. Med andre ord, skal sidens indhold afspejle det som målgruppen efterspørger. Derfor er det helt afgørende, at I forstår Jeres kunder. Hvad drømmer de om? Hvad ønsker de at undgå? Hvad er de i tvivl om? Hvilke spørgsmål kan du forvente at de har?
 
Når du har fået kortlagt din målgruppes adfærd, relevante søgeord og sætninger, skal indholdet på hjemmesiden udarbejdes.
 
Hvor det tidligere var et spørgsmål om at få så mange af de relevante søgeord ind i teksten som muligt, har udviklingen taget en noget anden drejning, efter at søgemaskinerne er blevet mere intelligente.
 
Med over 200 forskellige søgealgoritmer, hvor flere indenholder AI (kunstig intelligens), er Google i stand til at vurdere kvaliteten i indholdet på din hjemmeside. Det betyder at din tekst skal være relevant, sat læsevenligt op, indeholde billeder, illustrationer – altså generelt være i stand til at give brugeren en god oplevelse.
 
Flere analyser på de hjemmesider der ligger højt i søgemaskinerne, viser at en side typisk indeholder 800-1400 ord, har 2-3 billeder og er gennemarbejdet uden stavefejl og dårlig tegnsætning.
 
Indhold er fundamentet for den SEO-optimering, der skal arbejdes med. Det er væsentligt at vide hvilke sider, der skal udvikles nyt indhold til så de bliver synlige i søgemaskinerne på de søgeord (og sætninger), som matcher indholdet. Hjemmesiden skal have indhold, der omhandler de søgeord, som vælges. Søgeordene skal anvendes i overskrifter, brødtekster og ved navngivning af billeder. De valgte søgeord skal også indgå i hjemmesidens URL’er (domænenavne) og i Jeres titel og beskrivelse på Google.
 

Hvad er Off-page optimering – eksterne links (backlinks) 

Den sidste del, der er afgørende for din SEO-optimering, er arbejdet med at få andre hjemmesider til at linke til din side – også kaldet ”backlinks”. Jo flere højkvalitets backlinks du kan få til din side, jo højere rankings opnår du , og derfor er backlinks en essentiel faktor, når du skal have højt op på søgelisten. Overordnet er der to slags backlinks:
    • Dofollow-links – Google tilskriver din side værdi (linkjuice), hvilket giver øget pagerank
    • Nofollow-links – linket giver ikke øget ranking men kan skabe opmærksomhed

Hvorfor er både Dofollow og Nofollow links vigtige – Eftersom DoFollow-links er dem der giver bedre rankings, er det nærliggende at tro, at det bare handler om at få fuld fokus på dem, og ikke spilde tid på Nofollow links. Dette er ikke korrekt.

Udover at NoFollow-links skaber opmærksomhed og trafik til din side, er det sådan at Google også ranker dig på baggrund af, hvor naturlig din linkprofil ser ud. Så hvis dine backlinks udelukkende består af Dofollow-links, kan Google finde på et tillægge dem lavere værdi end hvis du har en varieret linkprofil, hvor der både er Dofollow- og NoFollow-links.

Dermed kan man argumentere at NoFollow-links er en inddirekte rankingfaktor, da de er med til at skabe en varieret backlink profil, hvilket er positivt.

Backlinks fra samme domæne – Generelt tæller første link fra et domæne mere end de efterfølgende, så der er ikke meget at hente ved mange links fra samme domæne. Sørg dog altid for, at linket kommer fra forsiden.

Der er dog undtagelser. Hvis der linkes fra en underside som selv har masser af backlinks, så kan den give mere linkjuice end det primære link.

 
Porthos Group kan hjælpe dig med analyse, SEO optimering og link building strategi. Vi gennemgår Jeres hjemmeside for eventuelle mangler og fejl og på baggrund heraf laver vi en plan for optimering af det tekniske. Vi kan også være med, når I skal briefe Jeres web firma i forhold til at få udbedret det tekniske. Er der brug for en mere gennemgribende udbedring af det SEO-tekniske har vi samarbejde med en af branchens bedste SEO virksomheder.