Mange virksomheder tøver når de skal beskrive hvem virksomhedens rigtige kunder egentlig er. Dette skyldes ofte at det kræver nogle svære (fra)valg. Men undlader man denne grundlæggende forudsætning, risikerer virksomheden at blive alt andet end kundefokuseret. Vi kan hjælpe din virksomhed med at definere hvem der er rigtige kunde for dig og hvilken markedsføring og kommunikation der skal til for at vækst i din virksomhed.

 

Hvorfor er kundekendskab en forudsætning for succes

Når vi beslutter os for at købe et produkt, ydelse eller en service, så sker det sjældent alene på grund af håndgribelige argumenter såsom pris eller kvalitet. Faktisk træffes vores valg i højere grad på baggrund af emotionelle faktorer – eksempelvis den gode mavefornemmelse eller at det bare føles rigtigt.

Som virksomhed stræber man efter at have glade, tilfredse og ikke mindst loyale kunder. Med tanke på hvor stor en rolle de emotionelle faktorer spiller i en købssituation, er det essentielt at virksomheden har et helt klart billede af hvem de rigtige kunder er, og hvilke emotionelle faktorer de reagerer på.

Med andre ord er det først her, at virksomheden kan imødekomme kundernes bevidste og ubevidste ønsker, behov og præferencer fuldt ud. Denne profilering er vi specialister i og vi kan hjælpe din virksomhed med at definere netop hvem der er Jeres rigtige kunde.

Hvem er den rigtige kunde

Identificer den rette kundegruppe

Virksomhedens kunder er både eksisterende kunder samt potentielle nye kunder, der endnu ikke handler hos Jer. Kunderne kan inddeles kundegrupper der beskrives ud fra en række kriterier – eksempelvis alder, adfærd eller demografi.

Ved at få identificeret de enkelte kundegrupper, kan virksomheden få et klart billede af hvilke kundegrupper, som er mest interessante. De enkelte kriterier for kundegruppen, giver samtidig virksomheden mulighed for på forhånd at optimere eksempelvis produkttilbud, ydelser, prissætning og markedsføring. 

Det betyder at virksomheden kan reducere egne markedsføringsressourcer i form af tid og penge, og dermed sikre optimalt udbytte af sin markedsføring.

Forstå behovet hos dine kunder

Når de relevante kundegrupper er blevet udvalgt, skal der udarbejdes en såkaldt behovsprofil på den rigtige kunde i kundegruppen.

Behovsprofilen er en kort beskrivelse, der skal bruges til at hjælpe med til at identificere de behov, virksomhedens ydelser og services dækker dine kunder. Det er nemmere at få gjort et markedsføringsbudskab relevant, når man ved, hvad der fanger kundernes opmærksomhed, eller hvilke bekymringer de måtte have. 

Hvad får virksomheden

Ud over en veldefineret beskrivelse af kundemålgruppen, får virksomheden en konkret og operationel handlingsplan for hvorledes den rammer målgruppen allerbedst, når det gælder markedsføring og kommunikation omkring virksomhedens produkter, ydelser og services. Denne handlingsplan vi basere sig på følgende tre faktorer:

    • At give dine kunder den rette identitetsfølelse (man kan relatere sig med købet)
    • Skabe en god mavefornemmelse hos kunderne (det føles rigtigt)
    • Sikre at de håndgribelige og logiske argumenter skal være på plads (pris, kvalitet etc.)

Vi har god erfaring med at udvikle virksomhedens markedsføring og kommunikation, med udgangspunkt i både kundes behov og virksomhedens ydelser og services, da det sikre at kunderne tilbydes noget der er relevant for dem.

Samtidig vil kendskabet til de rigtige kunders reelle behov gøre, at virksomheden også bliver mere fokuseret omkring fremtidige markedsføringsmæssige initiativer og virksomhedens positionering.

Ud over at kundekendskabet er essentielt i processen omkring markedsføring og salg af produkter eller ydelser, kan kundekendskabet ligeledes bruges som en rettesnor for hvordan et nyt produktdesign eller service, skal udformes på den ene eller den anden måde.

Porthos Group kan hjælpe din virksomhed med at definere den rigtige kunde, og derved sikre at Jeres markedsføring bliver effektiv og giver vækst på bundlinjen.